Ingredience

Sushi je tvořeno rýží, rybami, mořskými plody, řasami, případně zeleninou, ovocem a dalšími inovacemi. Suši má blahodárný účinek na zdraví a vitalitu. Jednotlivé ingredience obsahují totiž spoustu prospěšných látek jako jód, mastné kyseliny, proteiny a minerály.


Sushi rýže


Rýže na sushi je jako národní japonský poklad, je tou nejdůležitější součástí sushi. Používá se kulatá bílá rýže s dobrou lepivostí a je důležité ji správně uvařit. 200 gramů této rýže obsahuje pouze 1 gram tuku! Rýži nelze nahrazovat klasickou rýží.


Rýžový ocet

Rýžový ocet se vyrábí z fermentované rýže nebo rýžového vína, dochucuje sushi rýži a je vhodný i do zálivky na japonské saláty. Oproti našemu octu je velice jemný a sladký. Má i dezinfekční význam. Pro zajímavost „sushi“ znamená v překladu kyselá rýže.


Řasy Nori

Jsou to vlastně lisované a sušené mořské řasy, které se zpracovávají do plátků o rozměrech přibližně 20 x 20 cm, a jsou velmi zdravou potravinou. Snižují krevní tlak a působí protizánětlivě. Obsahují vitamin A, B1, B2, B6, B12, C a D. Zároveň obsahují vyšší množství jódu, proto by jejich konzumaci měly osoby s poruchou činnosti štítné žlázy věnovat větší pozornost a konzultovat to s lékařem. Používají se hlavně při tvorbě maki rolek, kdy se do nich balí rýže s další ingredience. Slouží i jako dochucovadlo polévek a nudlí. Výborná je též křoupat samotnou řasu místo brambůrek u televize.
 

Sójová omáčka

Na trhu existuje několik druhů omáček. Mezi nejchutnější a nejdoporučovanější patří sójová omáčka Kikkoman. Používá se při konzumaci sushi, kdy se kousky sushi do ní přímo namáčí nebo se mohou touto omáčkou pokapat. Je vhodná také pro další vaření. Můžete si vybrat mezi běžnou sóovou omáčkou a nebo se sníženým obsahem soli. 
 

Wasabi

Wasabi je zelený křen, který je nedílnou součástí sushi. Je hodně ostrý a tak s jeho manipulací musíme být opatrní. Samotný nebo smíchaný se sójovou omáčkou dokresluje chuť sushi.
Má schopnost zbavit ryby typického zápachu. Je k dispozici jako pasta nebo prášek. Wasabi má taky funkci neutralizování jedů. Jsou lidi, zejména v nitrozemí, kteří jsou alergičtí na mořské produkty. Wasabi neutralizuje případné jedy, které se tvoří v rybách, i když se používají 100% upravené produkty.


Nakládaný zázvor

Zázvor je nezbytnou součástí i indické a čínské kuchyně. Používá se do sladkých i slaných pokrmů: zázvorového pečiva, guláše, pečených mas, ale i piva nebo limonád. Čerstvý, sušený, vařený i nakládaný působí příznivě na lidské zdraví. Je příznivý při potlačení rakoviny, působí k ochraně před střevními chorobami, pomáhá při bolestech hlavy a je tradičním afrodiziakem. Blahodárný účinek zázvoru je především známý jako prevence při prvních známkách chřipky a nachlazení.
Kořen zázvoru krájený na plátky a marinovaný ve sladkokyselém nálevu slouží k neutralizaci chuti mezi jednotlivými sousty sushi. Podporuje také trávení. Zázvor je silně aromatický, jeho přírodní barva je nažloutlá. Marinuje se společně s rýžovým octem, cukrem a solí. Můžeme si zakoupit žlutý anebo růžový (při marinování se dříve přidávaly listy perlily). Růžový je jemnější a chutnější.


Sezamové semínko

Sezam je další přísadou k výrobě sushi. Malé, dvoumilimetrové semínko má nejen dekorativní efekt, ale také se v něm ukrývá velká léčivá síla s pozitivním vlivem na celý organismus. Sezamové semínko obsahuje kvalitní bílkoviny, esenciální mastné kyseliny, stopové prvky, vlákninu, je výborným zdrojem vápníku, fosforu, železa, zinku, draslíku. Má také kvalitní olej, který pozitivně ovlivňuje cholesterol a spoustu vitaminů, hlavně vitamin E, B, karoteny. Podle čínské medicíny má sezamové semínko života prodlužující účinek. Můžeme použít bílý, černý, hnědý a přírodní či vařený.


Avokádo

Avokádo jsou plody hruškovce mají hruškovitý tvar a jsou 7 až 20 cm dlouhé pocházející ze Střední Ameriky a Mexika.
Avokádo je skvělým zdrojem tuků, především ve formě nenasycených mastných kyselin, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Avokádo obsahuje vitamíny skupiny B a dále také vitamín A, C, E. Dále je avokádo bohaté na karotenoidy a stopové prvky jako draslík a zinek. Avokádo se konzumuje měkké, proto si vybíráme při kupování vhodný kus bez flíčků a plísně. Pokud je příliš tvrdé, necháme ho dozrát doma při pokojové teplotě (2 - 4 dny), a pokud jej chceme hned zpracovat, musíme koupit měkčí kus, což může být v obchodech problém. Při přípravě sushi rozkrojíme na půl, vydloubneme pecku a ukrajujeme dlouhé plátky asi 0,5 cm silné, použijeme do maki rolek společně s lososem anebo samotné jako vegetariánskou variantu.


Čerstvé ryby, mořské plody a kaviár

Mořské ryby patří k nejzdravějším pokrmům vůbec. Jsou zdrojem nejen velmi kvalitních bílkovin, jódu, ale i tuků s omega-3 mastnými kyselinami, které jsou velmi prospěšné zdraví. Celoživotně snižují riziko vysoké hladiny cholesterolu a jsou prevencí kardiovaskulárních onemocnění.
Ryby a mořské plody pro přípravu Sushi musí být především čerstvé, a to hlavně proto, že většinou jsou pojídány v syrovém stavu. Je třeba umět bezpečně rozpoznat nejčerstvější a tudíž i nejlahodnější maso. Z ryb se nejčastěji používá losos, tuňák a z mořských plodů krevety, ústřice a mušle. Dá se použít i kaviár (lepší je spíš černý).

Čerstvé ryby nakoupíte vždy např. v Makru nebo rybárnách.

Nakládaná ředkev Takuan

Japonská žlutá ředkev je ve své podobě velice originální. Jedná se o žluté válečky, které se nejčastěji používají opět v rolkách. Její křupavé vlastnosti a sladkokyselá marináda se ve spojení s rýží a řasou těší značné oblibě.

 

Náčiní

Ostrý, nejlépe japonský nůž na sushi, bambusovou podložku, hůlky a k dokonalosti můžete servírovat na jídelním setu vhodném na sushi. Hodit se Vám bude také hrnec na rýži (rýžovar).

 

 

 

Sushi